Onderwijs

“Slow Working” voor het onderwijs:

Een traject voor leerkrachten en docenten met werkdrukproblemen

  • Ik ben niet meer met 10 dingen tegelijk bezig.
  • Ik voel me echt rustiger, ook als het druk is.
  • Ik ervaar minder druk over wat nog ‘moet’.
  • Mijn grenzen aangeven is eigenlijk niet moeilijk meer en…
  • Ik heb geen schuldgevoel.
  • Ik kan mijn werk wat makkelijker loslaten.
  • Ik geniet ook meer.

Dit zijn zo een aantal reacties van leerkrachten die deelnamen aan het traject Slow Working. Een traject dat je leert jezelf niet gek te maken met alles wat ‘moet’.  Je leert rustig te blijven en plezier te houden in het werk dat je met zoveel liefde doet.

Het Vervangingsfonds over Slow Working       of   Meer ……. 
Een vrijblijvend informatief gesprek kan natuurlijk ook. Meld je dan hier aan.

 

Burnout in het onderwijs

Het is bekend. Het percentage burnoutklachten in het onderwijs is het hoogst van alle arbeidsmarktsectoren.  Het gemiddelde is 14,4%, maar in het onderwijs is het 21,3%. Niet alleen oudere leerkrachten maar ook die in de leeftijdsgroep van 25 tot 35 jaar hebben grote kans uit te vallen wegens een burn-out.
Er zijn een veelheid van oorzaken aan te wijzen: toenemende eisen vanuit management en inspectie, meer kinderen die extra zorg nodig hebben, mondige ouders en toenemende administratieve druk zijn enkele voorbeelden.
Je kunt dan natuurlijk altijd proberen, handiger, beter of efficiënter te werken. Maar als het gaat om het duurzaam verminderen van stress en het vergroten van werkplezier levert het het meest op als de houding waarmee je in het werk staat eens aangepakt wordt. In het Slow Workingtraject onderzoek je hoe je jezelf almaar opjaagt op sommige momenten zonder echt even rust, hoe je dan met 10 dingen tegelijk bezig bent en waarom je te veel ja-zegt op vragen of verzoeken van anderen. Je leert om in rust met één ding tegelijk bezig te zijn en ‘nee’ te  zeggen zonder je er schuldig over te voelen. Je gaat merken hoe je de rust hebt en de tijd neemt om je werkzaamheden verstandig in te plannen. Je hebt meer overzicht en bent in staat om nog meer aandacht te hebben voor de leerlingen die dat nodig hebben.
En …. dat allemaal zonder dat het je meer tijd kost of dat je werk kwalitatief minder wordt. Integendeel zelfs.

Het aanpakken van je werkhouding kost tijd. Echter het kost nauwelijks extra tijd. Langzaam slijp je zo’n nieuwe houding in. Een Slow Workingtraject duurt dan ook minimaal 4 maanden. Het is een groepstraject met individuele coachingsmomentenmaar het kan ook helemaal aangepast worden naar een individueel traject.

Meer hierover vind je in de brochure Slow Working voor het onderwijs
of in het artikel van het Vervangingsfonds met een lovende recensie over het traject.

Een vrijblijvend informatief gesprek? Meld je dan hier aan